2015-02-10

FTI har åter chans att vinna reklampris

Tidningen Dagens Samhälle utser den 6 mars årets bästa kampanj för offentlig sektor. FTI:s kampanj för återvinning av plastförpackningar är nominerad.

Tidningen Dagens Samhälle utser den 6 mars årets bästa kampanj för offentlig sektor. Förpacknings-och Tidningsinsamlingen, FTI:s kampanj för återvinning av plastförpackningar är nominerad.

Vår kampanj med syfte att söka öka insamlingen av plastförpackningar har nominerats till Columbi Ägg. Det är tidningen Dagens Samhälles reklamtävling som utser årets bästa kampanj för offentlig sektor. 

FTI:s kampanj som genomfördes dels under perioden juni-augusti dels i november under 2014, har valts ut som en av de 12 bästa där kreativ höjd varit en av urvalskriterierna.

Bland övriga nominerade återfinns till exempel Bombardier, Forbo, NCC och Scandic. Vinnaren presenteras på Operaterrassen i Stockholm den 6 mars.

Det övergripande budskapet för kampanjen har varit att källsorterade plastförpackningar får nytt liv i form av nya produkter och att öka förtroendet för att insamlade plastförpackningar verkligen återvinns.

Kampanjen har förutom annonser bland annat kunnat höras i radio med kompletterande digital annonsering som även leder till en kampanjsida med information och interaktion.

Ett annat syfte har också varit att öka kunskapen om vad som är en förpackning samt kunskapen om vilken miljönytta som görs för varje förpackning som lämnas till återvinning. 

Mer om Columbi Ägg-tävlingen

Mer om FTI:s kampanj för plastörpackningar